maandag 25 maart 2013

Shoptips!

Wanneer mijn beste vriendin en ik afspreken dan vraagt ze me vaak of ik iets nieuws aanheb. Meestal is dat niet zo, maar is het gewoon een truitje of een broek die ik al een poos heb die er gewoon nog fantastisch uitziet omdat het kwaliteit is!
Dit zeg ik niet zozeer om op te scheppen, want dit is iets dat iedereen kan. Iedereen kan eruit zien alsof hij of zij net nieuwe kleren heeft geshopt, als je maar weet hoe je goed moet shoppen.
Diezelfde vriendin prijst mij ook altijd om mijn fantastische koopjes! Zo had ik vorig jaar een broek voor €130 gevonden, maar dat heb ik er niet voor betaald! Ik heb er maar €20 voor betaald.
Je moet gewoon weten waar te kijken. Een aantal vrienden van mij (ook mannelijke) vinden het fijn om met mij te shoppen omdat ik heel doelgericht daarin ben.

Dus hierbij mijn persoonlijke shoptips!

1. Ga winkelen!
Neem gewoon eens een paar uutjes voor jezelf de tijd om echt eens ouderwets winkeltje in, winkeltje uit te gaan. Vooral kledingwinkels. Niet per se om iets te kopen, maar om kwaliteit te vergelijken, prijzen te kijken, stofjes te voelen, etc.
Kijk hierbij naar een aantal dingen:
- volgt de winkel de huidige mode? Sommige winkels volgens overduidelijk de mode, en anderen lopen wat achter. Vaak zijn de iets achterlopende winkels degene met slechtere kwaliteit.
- Goedkoop is niet altijd duurkoop, maar vaak wel. Vroeger stond C&A altijd voor goedkope rommel, en werd vergeleken met Zeeman en Wibra. Maar de C&A is zeker daarin gestegen. Het chiquere huismerk (Canada) is bijvoorbeeld prima kwaliteit!
- Stoffen verraden alles. De hoofdreden waarom ik ben gestopt om bij de H&M te shoppen is omdat bijna alles stretchstof is en dat is zeer vergankelijk. Minder dan 50% stretch is prima, maar zodra het meer wordt dan rekt het uit, en vooral in de was wordt de kleding goed mishandeld. Met mijn favoriete shirtjes kon ik vaak niet langer dan 3 tot 5 maanden doen omdat ze dan gewoon stuk waren.
- Wat voor kleren zoek je? Ook een belangrijke vraag voor het shoppen. Als je een shirtje of rokje zoekt voor een leuk feestje en het daarna nooit meer zult dragen, dan maakt het niet zo uit waar je shopt. Werkkleding? Nette kleding? Mooie jurken? Je hoeft niet alles uit 1 winkel te halen, zolang je maar weet waar je het zoekt. Dat scheelt ook uren winkel in, winkel uit. Erg praktisch ook als je iemand meeneemt die niet zo van winkelen houdt ;)

2. Uitverkoop!
Ik krijg altijd zo'n machtig gevoel als ik naar bedragen van kleding kijk en weet dat ik het veel goedkoper heb gekocht. Onlangs heb ik bij de Didi (een dure modezaak met hippe kleding) een jasje gekocht wat nu helemaal in is. Het jasje kostte origineel €90, maar ik heb het voor €25 gekocht. Daar krijg ik nou echt een enorme kick van!
Mensen zien vaak het merk, maar weten niet hoeveel je er daadwerkelijk voor hebt neergelegd. Je hoeft dus niet het nieuwste meteen te hebben, wacht op de uitverkoop of op goede aanbiedingen.

3. Klantenkaarten
Het is gratis. Mensen vragen tegewoordig in alle winkels of je in het klantenbestand wil opgenomen worden. Sommige winkels geven klantenkaarten. Denk bijvoorbeeld aan de V&D.
Wanneer ik mijn portemonnee opendoe zit daar geen geld in, maar zit het vol met pasjes. Ik word vaak uitgelachen erom, maar ik heb er bijvoorbeeld een Esprit pas en een Mexx pas in zitten waarmee ik veel korting krijg. Als je in een klantenbestand staat krijg je uiteraard ook veel emails, wat erg vervelend kan zijn, maar tegelijk ben je, als 1 van de eersten, op de hoogte van de nieuwste kleding, wanneer er uitverkoop is en vaak zitten er nog mooie online aanbiedingen bij.
Van de winkels waar je een klantenpas hebt krijg je ook vaak kortingsbonnen toegestuurd. Bij zowel Esprit als Mexx kreeg ik dan nog korting op uitverkoopproducten waardoor je pas echt dure kleding kunt kopen. Nette jasjes en mantelpakjes zijn bijvoorbeeld te duur voor een arme student, maar met 2x zoveel procent korting kan ik het me wel permiteren. :)

4. Webshoppen
Winkelen is leuk, maar hoe vervelend vind je het om in de winkel dat ene leuke shirtje in handen te hebben, maar het is niet meer in jouw maat. Of je bent in een winkel waar alles boven Large niet wordt tentoongesteld. Zeer irritant! Tegenwoordig hebben veel winkels ook een webwinkel. Zo vind ik het heerlijk om in de Mexx rond te struinen en stofjes te voelen, modellen te zien, maar mijn maat hebben ze nooit, dus vervolgens zoek ik het online op.
Er zit ook een nadeel aan. In de uitverkoop zijn sommige maten die in de winkel er snel doorheen zijn ook op de webwinkel snel doorheen!

5. Tweedehands
In mijn woonplaats hebben we 5 hele goede tweedehands winkels, en recentelijk wees mijn moeder mij er op nog 1. Hoe vervelend vind je het om in dure kleding (want vaak nemen ze alleen merkkleding aan, de rest gaat naar de kringloopwinkel) dat maar 1 keer is gedragen, of wat toch niet bleek te passen rond te lopen? Galajurken worden op die manier ook vaak gedragen, waarom dan niet een broek van je favoriete, maar te dure, merk?
Zoals ik al eerder noemde bij uitverkoop. Mensen zien alleen wat je aan hebt, niet hoe weinig je ervoor betaald hebt of dat je het bij een tweedehands winkel hebt gekocht.

Probeer dus iets nieuws! En laat een nieuwe shopervaring je leven verrijken. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten